Veiling unieke items NH Grand Hotel Krasnapolsky

150 jaar historie onder hamer

18 DECEMBER 2014

AMSTERDAM - 18 december - Liefhebbers van Amsterdamse historie en het wereldberoemde hotel NH Grand Hotel Krasnapolsky kunnen op maandag 22 december hun slag slaan. Tijdens een online veiling, georganiseerd door Troostwijk Veilingen, gaan verschillende unieke items onder de hamer, variërend van prenten en schilderijen tot de houten 'Evolutietrap.'
NH Grand Hotel Krasnapolsky, dat in 2013 werd aangekocht door AXA Real Estate, wordt momenteel in fases gerenoveerd en zal in het najaar van 2015 feestelijk heropend worden als het eerste NH Collection hotel van Nederland. Het hotel bestaat dan 150 jaar en is daarmee één van de historische iconen van Amsterdam. De veiling is daarmee de uitgelezen kans om een origineel en eigen stukje 'Kras' in huis te halen.

Op zaterdag 20 december is er de gelegenheid om de veilingitems alvast te bezichtigen: tussen 12:00 uur en 16:00 uur vindt de kijkdag plaats in de historische Wintertuin van het hotel. Onder meer prenten, schilderijen (waaronder een Jan Cremer) een bronzen beeld van Majoor Bosshardt, 'De Evolutietrap' en een litho van ‘De Wintertuin,' gesigneerd door Johannes Paul Vroom, gaan onder de hamer.

Frank Adam, Directeur bij Troostwijk Veilingen: “Toen NH Hotel Group ons benaderde om de inrichting van het hotel deels te veilen, werd ik meteen enthousiast. Dit Amsterdamse hotel (sinds 1865) willen wij als Amsterdams Veilinghuis (in 1930 opgericht) uiteraard graag faciliteren met een online veiling .We verwachten vooral veel belangstelling van Amsterdammers die iets van het ‘Kras’ in huis willen hebben, maar ook ons bestand aan internationale kopers gaan wij voor deze veiling benaderen”."

Voor NH Grand Hotel Krasnapolsky is de veiling een eerste symbolische overgang naar het nieuwe NH Collection merk“Voor de renovatie heeft de designer rekening gehouden met de rijke historie, terwijl moderne elementen en innovaties zijn toegevoegd. Met de volledig nieuwe kamers en publieke ruimtes van het hotel, waarbij een samenwerking plaatsvindt tussen de ontwerp studio's Ramon Esteve, D/DOCK en Proof Consultancy Ltd, toont NH Grand Hotel Krasnapolsky haar ambitie voor een plaats in de top van de Amsterdamse hotels,” aldus Hotel Director Herman Klok.

Kijken en bieden

Biedingen kunnen na registratie online worden uitgebracht. De veiling is op 22 december vanaf 19.00 uur geopend op www.troostwijkauctions.com. De kijkdag is op zaterdag 20 december van 12.00 tot 16.00 uur in De Wintertuin van NH Grand Hotel Krasnapolsky.