203015 the%20white%20room%20 %20logo 9c4ff7 large 1459968202

The White Room is geopend

CREATIVITEIT | AROMA’S | ZUREN | NATUUR

AMSTERDAM – 29 APRIL 2016 – Restaurant The White Room vertaalt vanaf morgen onder signatuur van driesterrenchef Jacob Jan Boerma van ‘De Leest’, de ongrijpbaarheid van wit naar een pure, eerlijke en zuivere cuisine. De nieuwste gastronomische toevoeging aan NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky heeft een toegankelijke stijl waarin respect voor het product voorop staat. Kosmopolitische invloeden vanuit de hele wereld worden in de voormalige ‘Witte Zaal’ gecombineerd met ingrediënten van eigen bodem, waarin altijd Boerma’s frisse elementen verwerkt worden.

‘De natuur regeert, ik probeer haar te volgen, zij bepaalt de kwaliteit en ik de smaak. Als chef voeg ik daar graag mijn persoonlijke smaak aan toe met een voorliefde voor frisse tonen, zuren en specerijen. Zij zullen dan ook altijd in mijn gerechten herkenbaar of onherkenbaar verwerkt worden.’

- Jacob Jan Boerma

The White Room by Jacob Jan Boerma

Wit is alles en niets. Het is de kleur van illusies en simultaan de kleur van openheid. Tussen die uitersten tekent Jacob Jan Boerma met zijn favoriete kleuren op een blank canvas. Met The White Room in de voormalige ‘Witte Zaal’ van het iconische NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky slaat de chef van ‘De Leest***’ zijn vleugels uit in Amsterdam, zonder zijn nest te verlaten. Als Signature Chef zal Boerma geestesvader van The White Room zijn om zo, samen met zijn team, de inspiratie die hij in zijn thuisbasis ‘De Leest’ opdoet in Amsterdam te vertalen.

De cuisine

The White Room brengt een elegante, maar toegankelijke, cuisine die bouwt op producten in hun optima forma. Ze geven samen met Boerma’s kenmerkende zuren en specerijen invulling aan de illusie van wit. Herkenbare smaken keren daarbij op onverwachte wijze terug; zoals in de The White Room macaron, waarbij een suikervrije, gerookte macaron gecombineerd wordt met ongerookte zalm en structuren van komkommer. Boerma wil een breed publiek raken met een stijl die in zijn hart zit. Het team, dat zijn missie dagelijks uitvoert en verantwoordelijk is voor de nieuwste gastronomische toevoeging aan NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky, staat onder leiding van Chef de Cuisine Arturo Dalhuisen en Maître Richard Eerhardt.

Het decor

The White Room werd in zowel naam als design gebaseerd op de historie van zijn locatie; in 1885 opende restaurant de ‘Witte Zaal’ voor het eerst zijn deuren. De huidige zaal is een geregistreerd monument en wordt gezien als het oudste restaurant van Amsterdam waar originele stijlen nog altijd behouden zijn. De authentieke wandpanelen met hun schilderingen en de ornamenten aan de plafonds versmelten in hun tweede leven met strakke meubelen en zuivere, haast grafische, elementen. De originele details zijn in het ontwerp van Studio Proof uit Londen zorgvuldig hersteld met respect voor hun monumentale status. De historische onderdelen zijn waar mogelijk op elegante wijze verrijkt en iets opgelicht om aan te sluiten bij het palet van wit, messing en zandtinten. De tafeltjes en enkele love seats bieden ruimte voor 60 couverts per avond, waarmee The White Room een intieme sfeer neer kan zetten waarin herinneringen ontstaan.

Het team van The White Room voegt een nieuw hoofdstuk toe aan de al zo rijke geschiedenis van NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky. Met de signatuur van Boerma kan die enkel verfrissend zijn.

The White Room | Dam 9 | 1012 JS | Amsterdam Reserveren: RestaurantTheWhiteRoom.com

Openingstijden (vanaf 30 april)

Lunch: donderdag t/m zaterdag

ontvangst tussen 12.30 – 13.30 uur

Diner: dinsdag t/m zaterdag

ontvangst vanaf 18.30 uur

Noot voor de redactie – Typhoon Hospitality  Voor meer informatie, interviewaanvragen en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Sanderijn Jorna bij Typhoon Hospitality via sanderijn@typhoonhospitality.nl of 020 - 7521 751 of via de online pressroom.  Voor meer informatie over NH Hotel Group en NH Collection kunt u contact opnemen met Julia Bol, Sr Manager PR & Media Promotions bij NH Hotel Group, via J.Bol@nh-hotels.com.

Over NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky

NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky bestaat in 2016 150 jaar en is misschien wel het bekendste hotel van Amsterdam. Na een renovatie van meer dan twee jaar is het 55-panden tellende complex compleet vernieuwd. Het hotel telt 451 kamers, waaronder de 120 m2 tellende Royal Suite aan Damzijde, met privélift en kogelwerend glas, en de Presidential Suite van 100 m2. Voor zakelijke gasten biedt het hotel 2200 m2 aan meeting- en eventruimte, waaronder de monumentale en bijzondere Wintertuin, waar hotelgasten bovendien iedere ochtend kunnen genieten van het uitgebreide NH Collection Breakfast. NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky is bij de Nationale Meeting Awards in februari 2016 uitgeroepen tot ‘Beste Meeting- en Eventlocatie van Nederland’ in de categorie Large (>250 personen). Culinaire liefhebbers kunnen voor een uitgebreid gastronomisch aanbod terecht in Grand Café Krasnapolsky, cocktailbar The Tailor, winnaar van de ‘Best New Hotel Bar of Amsterdam’ award 2016, en restaurant The White Room by Jacob Jan Boerma (3*Michelin voor Restaurant De Leest in Vaassen).